Publicerat
Jag har skrivit både artiklar för tidskrifter och böcker som främst riktar sig till pedagoger, men som också kan vara användbara för andra professioner och för föräldrar. För barn med adhd har jag skrivit ”snubbeltråden” som finns att beställa här.
Snubbeltråden
Snubbeltråden är skriven av Gunilla Carlsson Kendall för barn och ungdomar med diagnoser som ADHD och ADD.
Utanförskap i skolan – Förebygg och åtgärda med Nytorpsmodellen
"På jakt efter mening och sammanhang" står det på försättsbladet och det summerar nog väl det systematiska arbetssätt som Nytorpsmodellen innebär.
Elever med neuropsykiatriska svårigheter – vad gör vi och varför?
Att hitta rätt hjälp för elever med neuropsykiatriska svårigheter är en viktig uppgift för skolan, men hur ska man veta vad som är rätt?
Förstå och arbeta med ADHD
"Att förstå och arbeta med ADHD" är en lättläst bok som beskriver de svårigheter som elever med ADHD har i vardagen med fokus på skolsituationen.
Elever med svag teoretisk begåvning
Det finns en stor variation i förmågan att tänka abstrakt och teoretiskt och detta påverkar hur lätt och snabbt elever kan ta till sig kunskap.
Värt att veta om koncentrationssvårigheter
Vad kan förskolan göra för att hjälpa barn som har svårt att stanna upp och koncentrera sig?
Svårigheter med socialt samspel
Svårigheter med socialt samspel är ett tecken på autism, men även andra barn kan ha svårt att samspela med andra människor på ett ömsesidigt sätt. Hur ska du som pedagog veta vad som är vad?
Att lyckas – trots koncentrations- svårigheter
"Att lyckas - trots koncentrations-svårigheter" riktar sig till barn och ungdomar i skolåldern med ADHD.
Medverkar i…
Elevhälsan
Elevhälsan, där Gunilla Carlsson Kendall svarar på frågor
Autismforum
Autismforum, där David Edfelt sammanfattat aktuell autismforskning
Video
UR Samtiden – Specialpedagogikens dag 2020 -Nytorpsmodellen mot utanförskap i skolan
Åtgärder för att få en frånvarande elev tillbaka till skolan måste bygga på elevens egen motivation. Anna Borg, samordnare för skolfrågor på KIND, och Gunilla Carlsson Kendall, leg. psykolog, berättar om framgångsfaktorerna bakom Nytorpsmodellen för att förebygga och åtgärda utanförskap i skolan.
Lekfullt lärande utan hinder
Hur kan problem med barns självstyrning sätta käppar i hjulet för det lekfulla lärandet? Gunilla Carlsson Kendall, legitimerad psykolog, berättar om arbetet med neurologiska hinder för komplexa lärprocesser. Hon poängterar vikten av att barn känner sig trygga för att kunna lära sig saker. Inspelat den 9 maj 2017 på Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, Stockholm. Arrangörer: BUNT Science Kids, Lärarförbundet, Naturvetarna, Sveriges ingenjörer och Stiftelsen Företagsam.
Hjälpa elever att lyckas
En föreläsning från konferensen Grav språkstörning i Uppsala 2015, där Gunilla Carlsson Kendall pratar om konkreta lösningar för hur man kan jobba i klassrummet.
Länktips
Myndigheter
Andra offentliga verksamheter
Organisationer och företag
Artiklar
De svagbegåvade är tabu i skolan
Som en del i en artikelserie i SvD publicerades denna artikel med Gunilla Carlsson Kendall om svagbegåvning 15 oktober 2012
Förstå stökiga elever
Stökiga elever kan vara en stor utmaning för lärare. Hur ska vi förstå och arbeta med stökiga elever? Artikel från Lärarnas Nyheter publicerad den 1 november 2011.
Svagbegåvade barn - en stor osynlig grupp
Ladda hem denna rapport från Huddinge sjukhus, skriven av Ingrid Adolfsson och Gunilla Carlsson Kendall år 2000
Utbildade pedagoger nyckel till lyckad dag på fritids
Gunilla Carsson Kendall i Fria tidningar 151220.
I stressen finns en risk att föräldrar och pedagoger blir arga på varandra
Artikel i Special Nest med Gunilla Carlsson Kendall. (Kräver prenumenation)
Det är tabu att tala om intelligens
Artikel i Special Nest med Gunilla Carlsson Kendall
Ny sajt – så kan du stötta eleverna
Skolvärlden skriver om Tipsbanken 150121